Místní recepty pro Valašské Meziříčí a okolí

valmez
Největší škůdce Valašského Meziříčí je tranzitní doprava

Pokud byste hledali město s největším počtem kruhových objezdů v přepočtu na obyvatele, Valašské Meziříčí by zřejmě patřilo k favoritům. Proč tomu tak, ukáže i neznalým pohled na mapu – město protínají dvě velmi frekventované silnice a rondely byly jedinou šancí, jak dopravě alespoň trochu ulevit.

Silnice I/35 a I/57 patří k těm nejvytíženějším. Po každé z nich projede až 17 000 vozidel denně, značnou část z nich tvoří nákladní vozy. A podle toho také doprava ve městě vypadá. Důležité stavby, tedy Palačovská spojka a obchvaty města, jsou stále v nedohlednu. Nejblíže realizaci je spojnice Lešné a Palačova, která výrazně urychlí cestování ze severní části kraje, tedy oblastí Valašskomeziříčska a Rožnovska, do zbytku republiky. Na tuto stavbu je již vydáno územní rozhodnutí, hotovo by ale mělo být podle současných plánů až v roce 2021 – jde přitom jen o necelých pět kilometrů! Podle koalice Svobodní a Soukromníci je nutné, aby se kraj popral za své občany a na ministerstvu dopravy prosadil rychlejší tempo. Právě obyvatelé Valašského Meziříčí platí krutou daň za pražské přehlížení regionů a zlínskou pasivitu. Výše řečené platí i pro obchvaty města, které mají odvést tranzitní dopravu ze silnic I/35 a I/57. Jejich zahájení je plánováno až na rok 2020.

Spolu s tím je nutné, aby se urychlila výstavba dálniční infrastruktury v celém kraji – základem je pokračování dálnic D55, D49, D35 – a dále modernizovaly důležité silnice první tříd. V případě Valašska jde hlavně o I/57 v úseku mezi Valašským Meziříčím a Vsetínem.

podrobněji zde

Marodit v noci? Poraďte si sami, vzkazuje kraj

Zlínský kraj je odpovědný za organizaci a zajištění lékařské pohotovostní služby. Zda tak činí v zájmu svých občanů, můžete posoudit sami: pohotovosti pro dospělé končí nejpozději ve 22.00, ve Valašském Meziříčí ještě o dvě hodiny dříve. Takže máte dvě možnosti – počkat až do rána, nebo volat záchranku…

Stejně špatná je situace i v případě dětské pohotovosti. Ta ve Valašském Meziříčí nefunguje vůbec. Jen slabou záplatou je tak skutečnost, že ve Zlíně je dětská pohotovost pro celý kraj zabezpečena i přes noc. Rovněž zubní pohotovost ve Valašském Meziříčí chybí. Podle koalice Svobodných a Soukromníků je tento rozsah a pokrytí kraje pohotovostní lékařskou službou nedostatečné. Chce proto zajistit pohotovost pro dospělé minimálně na dvou místech v kraji v době od 22.00 do 6.00 a ke zlínskému pracovišti přidat další s pohotovostní péčí o děti v nočních hodinách. Vyšší dostupnost této služby je levnější řešení, než její zajišťování skrze Zdravotnickou záchrannou službu Zlínského kraje.

Miliardy proinvestovány, Bečva ale čistější není

Čistá řeka Bečva. Tak zní název rozsáhlého projektu, jehož dvě etapy jsou završeny. Byly vybudovány nové čistírny odpadních vod, rekonstruovány stávající, u některých navýšená kapacita. K tomu rekonstrukce a budování kanalizací. Kvalita vody v Rožnovské i Vsetínské Bečvě se ale příliš nezlepšila…

Na kvalitu vody v řekách má vliv i klima posledních let – především nedostatek srážek. Pro čistotu koryta je důležitý stabilní průtok a také jeho občasné zvýšení po vydatných srážkách. Divoká voda

vždy vyčistí řeku od řas a jemných sedimentů, tedy od špíny. V poslední době je ovšem v zimě málo sněhu a ani těch letních rozbouření řek není dost… Všechny realizované investice měly určitě smysl. Nebýt jich, byly by obě řeky v současnosti v daleko horším stavu. Cílem ale bylo kvalitu vody zvýšit, což se zřejmě nestalo. Podle koalice Svobodní a Soukromníci je potřeba nerezignovat, a pokud se situace skutečně nezlepší, hledat další možnosti.

Kvůli sportovní hale nebudou peníze na důležitější investice

Valašské Meziříčí má něco málo přes dvacet dva tisíc obyvatel. I přesto se chystá zařadit k městům s velkou sportovní halou za padesát milionů korun. Stát má v místní části Kasárny a s její realizací by se mělo začít v příštím roce. Větší část by podle představ vedení města měla pokrýt dotace.

Podle koalice Svobodní a Soukromníci jde o neuvážené rozhodnutí, které zmrazí investice města na několik let. Nejde jen o samotnou stavbu, ale i provozní náklady, které se budou pohybovat v řádech milionů korun ročně. Město přitom dosud nemá vyřešenu revitalizaci některých sídlišť, které také znamenají investice v desítkách milionů korun.

Existují daleko levnější možnosti, jak zlepšit nabídku pro sportování. Ve městě je deset školních tělocvičen, o jejich reálném využití ale zastupitelé zřejmě nevědí. Přitom Jejich úprava pro konkrétní sportovní vyžití by byla určitě levnější, než zmiňovaná padesátimilionová investice.

volte52